|
Grudzieñ 2012
Jedn± z najwa¿niejszych funkcji oprogramowania warsztatowego jest wyrêczanie pracowników z czasoch³onnych czynno¶ci. Nowoczesne aplikacje wspomagaj± codzienn± pracê serwisu, zapewniaj±c lepsz± organizacjê i znacznie przyspieszaj±c obs³ugê klientów.
- Praktycznym tego przyk³adem jest elektroniczny odczyt danych z dowodów rejestracyjnych, który jest wykorzystywany przy wystawianiu zlecenia podczas przyjmowaniu pojazdu do naprawy – mówi Maciej Mioduszewski, z firmy Integra Software. - Zamiast przez kilka minut rêcznie przepisywaæ dane z dowodu, mo¿na je zaimportowaæ elektronicznie w ci±gu sekundy, zapewniaj±c przy tym ich 100-procentow± poprawno¶æ. Nawet niewielki b³±d przy rêcznym przepisywaniu np. nr VIN mo¿e skutkowaæ zamówieniem nieprawid³owych czê¶ci lub u¿yciem do naprawy niew³a¶ciwej dokumentacji.
Funkcj± przyspieszaj±c± pracê w serwisie jest równie¿ import elektronicznych faktur zakupu, który kilkakrotnie skraca czas dostaw towaru. Cze¶æ tych faktur zawiera kody kreskowe i zamienniki, które pó¼niej usprawniaj± wyszukiwanie i sprzeda¿ czê¶ci.
- Do szybkich napraw typu wymiana opon lub ustawienie ¶wiate³ stosuje siê specjalne zlecenia, które mo¿na szybko wystawiæ i b³yskawicznie wydrukowaæ do nich paragon lub fakturê – dodaje przedstawiciel firmy Integra. - Takie funkcje s± bardzo wa¿ne podczas sezonowej wymiany opon, gdzie ka¿da minuta jest na wagê z³ota.
Wyszukiwanie czê¶ci zamiennych wspomagane jest przez ponad 1 mln zamienników, które umo¿liwiaj± znacznie ³atwiejsze zamawianie czê¶ci – bez konieczno¶ci czasoch³onnego przegl±dania katalogów.
- Szybki dostêp do informacji technicznych umo¿liwia interfejs systemów serwisowych, takich jak Autodata, Vivid czy Bosch ESI[Tronic] – dodaje Maciej Mioduszewski. - Ponadto Integra Car 7 zawiera modu³ Integra Data Service z danymi regulacyjnymi, instrukcjami naprawczymi, schematami oraz kartami okresowych przegl±dów.
Niektóre funkcje oprogramowania Integry mo¿na obs³ugiwaæ za pomoc± tabletów. Dotyczy to m.in. opisów uszkodzeñ pojazdu, wycen napraw i okresowych przegl±dów oraz rejestracji czasu pracy serwisantów. Serwisanci chwal± sobie wykorzystanie tabletów, z histori± serwisow± pojazdu, dokumentacj± naprawcz± i schematami. Mog± do nich tak¿e pod³±czyæ ró¿ne modu³y diagnostyczne, np. KTS, Texa itp.
Oprogramowanie w warsztacie to nie tylko oszczêdno¶æ czasu, ale i pieniêdzy. Wiele serwisów pope³nia b³êdy przy wycenach napraw, trac±c nawet 15-20 % swoich obrotów. W skali roku s± to ju¿ dosyæ du¿e pieni±dze. Aby zapobiec takim zdarzeniom, potrzebne s± sprawdzone informacje niezbêdne do poprawnej kalkulacji prac warsztatowych.
- Program Integra Car 7 zawiera katalog wyceny us³ug z baz± ponad 10 mln czasów napraw i umo¿liwia szybkie ustalenie ceny naprawy w oparciu o oryginalne dane producentów pojazdów – wyja¶nia Maciej Mioduszewski. - Ze wzglêdu na dynamiczny rozwój techniki motoryzacyjnej i specyfikê wyposa¿enia ró¿nych pojazdów, do poprawnej kalkulacji prac warsztatowych ww. dane s± niezbêdne. Przy ich braku ³atwo o pomy³kê, nawet przy naprawach popularnych samochodów (np. wymiana rozrz±du w Fiacie Brava mo¿e trwaæ w jednym silniku nieca³e 3 godz., a w innym ju¿ ponad 15 godzin).
Oszczêdny serwis powinien korzystaæ równie¿ z terminarza napraw, z którym mo¿na zarówno efektywniej planowaæ pracê dla poszczególnych serwisantów, jak i optymalnie wykorzystywaæ stanowiska naprawcze.
- Ciekawym rozwi±zaniem jest Integra WebPlaner, który umo¿liwi klientom umówienie siê na wizytê w serwisie przez internet – mówi Maciej Mioduszewski z Integra Software. - Oprócz tego wkrótce klienci serwisów bêd± mogli zamówiæ potrzebne do naprawy czê¶ci oraz sprawdziæ historiê serwisow± swojego samochodu.
Sprawniejsze zarz±dzanie przep³ywem finansów umo¿liwia weryfikacja w module finansowym programu nale¿no¶ci klientów (d³u¿nikom mo¿na wys³aæ ponaglenia SMS-em). Z kolei czytelne raporty umo¿liwiaj± wychwycenie wzrostu op³at np. za energiê elektryczn±, spowodowane przez b³êdne naliczenie rachunku.
Jak wspomnieli¶my na pocz±tku, tego typu oprogramowanie nie jest tanie. W jaki sposób przekonaæ w³a¶ciciela warsztatu, ¿e warto wydaæ kilka tysiêcy z³otych na program, je¶li do tej pory radzi³ sobie z notatnikiem i d³ugopisem, czy nawet bezp³atnym oprogramowaniem biurowym?
- Profesjonalne oprogramowanie powinno posiadaæ nie tylko podstawowe funkcje sprzeda¿owo-magazynowe, ale równie¿ poprawiaæ efektywno¶æ i konkurencyjno¶æ serwisu i umo¿liwiaæ mu zwiêkszenie dochodów – przekonuje szef Integry. - Integracja z katalogami czê¶ci umo¿liwia szybkie wyszukiwanie, sprawdzanie dostêpno¶ci i zamawianie czê¶ci zamiennych, co znacznie skraca czas i zapewnia szybk± wymianê danych z ró¿nymi programami, bez zapisywania cen i numerów katalogowych na stosach papierowych kartek.
Dodatkowe przychody wiele serwisów uzyskuje dziêki wykorzystaniu modu³u CRM, który m.in. wysy³a grupowo SMS-y do setek klientów, przypominaj±c im o wymianie czê¶ci eksploatacyjnych i okresowych przegl±dach. Wiadomo¶ci mog± dotyczyæ równie¿ akcji promocyjnych lub rozszerzenia dzia³alno¶ci, np. po zakupie nowych urz±dzeñ diagnostycznych. Raport umo¿liwi sprawdzenie, które dzia³ania przynosz± najlepsze efekty, aby powtórzyæ je w kolejnych akcjach.
Dodajmy, ¿e z rozwi±zañ marki Integra korzysta obecnie 25% serwisów – tak wynika z niezale¿nego raportu dot. komputeryzacji warsztatów. Jest to najwiêkszy udzia³ na rynku motoryzacyjnym.
- Wg statystyk co roku na polskim rynku maleje liczba warsztatów. Zamykaj± dzia³alno¶æ nierentowne firmy, które nie inwestuj± w rozwój. Serwisy potrzebuj± aktualnie nie tylko urz±dzeñ diagnostycznych, ale równie¿ oprogramowania, które pozwoli im efektywniej prowadziæ firmê.
Mowa o warsztatach zarówno du¿ych, jak i tych najmniejszych – wszystkie one wyszukuj± i zamawiaj± czê¶ci, wyceniaj± naprawy i potrzebuj± szybkiego dostêpu do danych serwisowo-naprawczych. Równie¿ dla mniejszych firm przeznaczona jest m.in. podstawowa wersja programu Integra Car 7, z którego wiêksze serwisy mog± korzystaæ zakupuj±c dodatkowe, opcjonalne modu³y rozszerzaj±ce jego funkcjonalno¶æ.
Wiêcej w numerze czasopisna Nowoczesny Warsztat 12/2012
wy¶wietleñ: 1165
75-727 Koszalin
ul. Orla 4a
tel. 94 348 8000
fax 94 348 8010
e-mail:
FORMULARZ KONTAKTOWY
© 2000-2022 by Integra Software